Hoppning med Mowitz

Åkte till ridhuset nu ikväll och hoppade lite. :) Ni får skissen på banan vi hoppade så att ni hänger med lite. ;) Grön pil start, röd pil mål.

Började rida barbacka
red fram osså i alla gångarter jobbade ihop han och hoppade fram på räckerna som vi gjorde till kryss och travhoppade och la en volt när vi kom ut mot spåret igen (där det är en volt på bilden).  Gick bra, fick ganska bra flyt men han kunde ha varit lite mer uppmärksam, landade för det mesta i rätt galopp men om inte bytte han när jag tog en ordentlig förhållning, fram byter han själv det är bara bak som är lite efter. ;)

JO! Innan vi började hoppa gjorde vi en jättebra övning som jag ska förklara och visa skiss på nån annan dag. ;) Man är på en stor volt, nästan som ett litet fyrkantsspår. Först trava man och fattar samlad galopp ur samlad trav. Galopperar samlat i 8-10 språng, därefter ökar man succsesivt galoppen till normal galopp igen - OBS! släpp inte iväg hästen utan ta ett språng i taget. När man är uppe i normal galopp igen brytar man av till trav och börjar om. :) Jättebra övning som jag ska göra oftare!

Sadlade och började hoppa. När jag hade lagt på sadeln började vi hoppa linjerna. Först linjerna för sig med volt runt bommen (när vi red på räckerna) och när vi kom på oxrarna la vi oxå en volt runt en bom (fick dock inte med den på skissen). Gick helt OK, men jag var lite för tocuserad på handen och försökte bryta loss Mowitz så att han skulle släppa (SÅ DUMT SAGT!!) man i alla fall, det var det som ställde till det för oss i mitten av ridpasset. :P Sedan pratade mamma lite om hur elitryttarna gör, dom sitter inte och försöker dra loss hästarna innan start eller i någon kurva i banan, dom jagar inte hästen innan start och sitter med händerna uppe i öron-höjd på hästen. DOm fattar samlad galopp och galopperar något språng, gör halt = kollar så broms funkar. Sätter bra galopp igen och när dom har passerat startlinjen höjer dom handen något och förbereder hästen på hindret. :) Precis så ska jag tänka att jag ska göra hel tiden!! Det är bara ponnyfaroner jag håller på med när det låser sig. :P LÖJLIGT ju! Både jag och Mowitz vet precis hur vi ska göra. :)

Efter att vi hade kommit underfund med det gick det jättebra! :) Hoppade banan några gånger på olika sätt och avslutade med en liten bana. Började på oxrarna (utan volter såklart), kom lite nära på båda två men han stod inte emot eller så som han brukade göra. Tog sedan räckerna och dom gick jättebra! Kom jättebra på dom och Mowitz tog för sig och hoppade verkligen hur fint som helst! :) <3 Bestämde mej för at vi på en gång skulle ta oxrarna en gång till, för att visa att vi skulle komma rätt! Och det gjorde vi. :) Han hoppade upp hur bra som helst och var verkligen hur fin som helst! Rätt galopp hela tiden och jättebra flyt! :) Älsklingsplutt! <33
Kan ju nämna att hindrerna var 1m allihopa och att han inte backade av eller stod emot ett dugg! Han hoppade och på ena oxern kom vi lite långt ifrån, han kunde lika gärna ha tagit ett extra men han hoppade och tog i lite extra och hoppade hur fint som helst! <33Jätesynd att vi inte hade kameran! :( Hade den i bilen men mamma hittade den inte. :P Tråkigt! Men det blir fler gånger - det kan jag lova! ;D

Måste ta lite nya fina bilder oxå! Om jag ska rida Mowitz imorron ska jag nog be någon fota lite, om jag rider ute på någon åker vill säga. ;)
bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback