Välvårdad häst

Jag tycker illa om ovälvårdade hästar! eller ja, kanske rättare sagt om folk som inte tar hand om sina hästar ordentligt...
Innan när jag hade ponnysarna var jag inte så noga, borstade av dom lite med en rotborste typ, och sedan blev det ordentlig putsnig till tävling och träning. Men nu när jag fick Prego i våras (och hade varit hästlös ett bra tag)  har jag blkivit jättenoga med att borsta och visitera ordentligt. Jag får jättedåligt samvete, även om jag bara skrittar ut en sväng i skogen, när jag rider honom utan att ha ryktat han ordentligt. :(
Förstår mig inte på folk som bara borstar i fem minuter innan och efter ridpasset! :O Nej det tycker jag är extramt oansvarigt och slarvigt! Jag menar, hur ska man hinna kolla igenom hela hästen, borsta överallt ordentligt och sadla och tränsa på fem/tio minuter?!
Nej, har man en häst har man ansvar för att den ska må bra och de kan man omöjligt ha om man bara rider och sedan är hos hästen i 20min/dag.

Jag borstar alltid med minst två borstar innan ridpasset, helst tre. Rotborste, lite mjukare borste och rycktborste. :) Jag känner igenom hästen alla gånger, det är ju lätt att man missar någonting.. ;) Men när jag rider med Josse brukar jag inte hinna rykta så det gör jag efteråt då. ;) Är ju egnetligen bättre, om man inte hinner med både och vill säga. ;)

 
lika blank på tävling som hemma, dock är andra bilden typ första ridpasset efter vilan så manen är lång och ful. :P
bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback