Flugor, broms, knott...

Ja det tar ju aldrig slut! Nu när det är så varmt också är dom ju överallt! Dom är på Mozart jättemycket och Mowitz är jättekänslig, så det är viktigt att man skyddar dom mot allt flyg!

Flugtäcken
Jag har ett flugtäcke på Mowitz. Det är verkligen guld värt när man har en känslig häst! Mowitz blir som en helt annan häst med det på.
Så det rekomenderas! Ända minus är att det ofta är ganska dyrt... ofta kostar det över 500 och är inte så bra slitstyrka på. Men vi lyckades hitta ett Domani-täcke på Granngården förra året när dom reade ut dom för typ mindre än halva priset! superbra. :)
Har hört att folk säger att hästarna får skav av Domanitäckerna, men det har vi inte märkt av på Mowitz. Men kan tänka mej att en häst som rör på sej mycket får skav. Så det får man se upp med!

Mowitz redo för en jobbig flug-dag!

Flyweil
Finns lite olika flyweils, vi har både av läder och nylon (eller vad det är) ;) Det är ett måste nu på sommaren! Annars är det jättelätt hänt att ögonen blir infekterade och rinniga. Mozart hade inte något flugskydd på sej i två-tre dar och hans ögon blev rinniga på en gång! Nu när han har det är ögonen fina och inte infekterade.
Minuset med denna är att man typ måste ha grimma på :P Visst det finns såna som man inte har grimma men dom är ganska mycket dyrare - då är det bättre att köpa en flughuva! Så jag har inte på den på natten i boxen.

Det går jättebra att både rida och hoppa med den också ;)

Flughuva
Ett ännu bättre alternativ än flyweil är en flughuva! Det är omöjligt för flygen att komma åt ögonen och öronen (om man har öron på den). Tänk på att den inte är för liten! Den gröna som Mowitz har på sej (bild ovan) provade vi på Mozart och den såg bra ut, MEN - den va trång i resoren och satt åt lite för hårt. Så glöm inte att kolla det noga! Sen är det ju som alla andra saker att man måste ta av den varje dag och kolla så att det inte har blivit skav eller så. när hästarna står inne tar jag av flughuvan också, dom ser ju lite dåligare med den på och när det ändå är så mörkt så känns det onödigt.
Ett litet tips är att man ser bättre igenom svart/mörkt än vitt!
   [bildkälla]
Tycker inte om dom här!! Vill att det ska vara riktig stretch så att det inte kan komma in något djur + att det måste ju störa lite med olika färger för hästen? Finns andra varijanter från Ge-Kås också och dom ser ännu värre ut x) Det lär ju vara bättre slitstyrka, men tycker ändå bättre om andra som är mörka och "mjuka" ;)

Flugspray/schampo
Sen är det viktigt med ett bra flugmedel oxå! Vi har ett som funkar jättebra, dock inte på broms. Men vad jag har hört så är det inget som hjälper mot dom? Isf är det något som heter "antibroms" eller nåt sånt. Men vissa säger att det inte hjälper alls, vissa säger att det hjälper - men max i fem-sex timmar... Så jag trpor jag håller mej till det jag har ;)


inehåller bara vegetabiliska saker ;)

bloglovin

Kommentarer
Postat av: Rosanna Zimdahl

svtack! :D

2010-07-16 @ 12:19:17
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: linns hästblogg

Detdär flugmedlet använder jag också, tycker det funkar riktigt bra! :)

2010-07-16 @ 14:55:38
URL: http://linnshast.blogg.se/
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Reiningryttare som satsar mot eliten!

Jag har provat jätte många olika flughuvor. Och dom nya från Ge-kås är dom ända som mina hästar inte tar av sig. De svarta med strech under hakan får man gå på jakt efter i hagarna jämt när hästarna har slängt av dom XD Haha ;) Och det med att det är olika färger tror jag inte spelar någon roll för de har ju ögonen på sidan.. ?? Fast jag vet inte.

2010-07-18 @ 23:16:51
URL: http://westernlollo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback