30 oktober 2009 - Banan

Hej hej! Här kommer banan som vi hoppade på GARK igår.

hoppV44-GARK

Hittade lite ideér på Mikaelas blogg med travbommar och cavaletti efter varrandra och det var en jättebra övning som vi la in i våran bana. 

Den börjar med ett räcke med en galoppbom innan och en galoppbom efter, OBS! komihåg att bommen bakom måste ligga längre bak än frambommen, kan inte avtånden i huvudet men om jag kommer ihåg så kan jag lägga upp det nån gång! Efter räcket saktar man av och kommer på fem o enhalvan, tänk på att ha koll på ytterbog så att hästen inte flyter ut och kommer snett in. Om du vet att din häst har lätt för att flyta ut så rider man bara längre ner i ridhuset så att man får mera tid på sej att få in bogen igen innan man är framme vid hindret. Sne om man vill så kan man oxå ändra fem o enhalvan till en kombination, det gjorde nån gång och då är det ännu viktigare att man håller koll på ytterbog etersom den vanligtvis flyter ut ännumera i galoppen. Efter det saktar man av till trav och lägger en volt innan man kommer på travbommarna. Nu är det superviktigt att du förbereder hästen på att den ska galoppera nästan på en gång efter bommarna, men stressa den inte! då får ni ingen bra balans över travbommarna. om du har en häst som antingen är lite loj eller kastar sej iväg så kan det vara bra att lägga en volt i galopp och sen komma på studsen. Till sist lägger du en till volt i trav och hoppar fem o enhalvan, eller om du har ändrat till en kombination så kan du lägga en volt i galopp eller komma direkt på.

En övning så absolut är värd att testa! Passar alla hästar, både heta och lite mera slöa hästar, eller en som är lagom pigg övar på att lyssna och ta förhållningar! Hoppas ni får nytta av den!

Vad tycker ni förresten om att jag lägger ut lite olika öningar ibland?? Har inte lagt ut så mycke dressyr men kan jag göra om ni vill? Säg bara till så ska jag se vad jag kan ändra på!






Jippie! Äntligen hoppning på Mowitz!!!! <33<3 Barbacka men det spelar ingen roll!

Vi hoppade lite studs och ett räcke med markbommar bakom och framför sen så hoppade vi oxå femoenhalvan. Och på slutet så gjorde vi en liten bana, och då fick Josse och Mozart vara lite draghjälp

När vi hoppade femoenhalvan så hoppade jag och Mowitz 1.15 barbacka!!! Haha! Va jättekul! Men vi skulle ha breddat den lite oxå, fick ingen ”flygkänsla” om man säger. Men shit vad han hoppar fint! <33 Om vi kan hoppa 1.15 oxer i snigelfart barbacka så borde vi oxå kunna hoppa bana en meter?! Visst?! Snacka om att de va kul!!! Det va ju sååå länge sen jag hoppade han som jag skrev tidigare i veckan och så nu fick vi göra det!! Känns som att jag komer att leva på det här resten av veckan! hihi! lite löjligt kanske men men!

Jo! Glömde nästan! jag trillade av! HAHA!!! xD Mamma fick det på film och det ser sååå kul ut!! haha! Jag och Josse höll typ på att dö av skratt! Så om ni vill så lägger jag ut filmen imorron? haha! så att om ni känner er nere och ledsen eller så för att det inte har gått så bra på ett ridpass eller liknande så kan ni alltid titta på den och så får ni se att ni inte är så dåliga som det kanske känns som just då! haha! Jag ser verkligen inte klok ut, och MOwitz undrar vad F*n jag håller på med! hihi! min lille gosepöjk! <3<33<3

Jaja, här kommer iaf en bild från idag!

Japp, inte nån stil bild men vi hoppar iaf 1.15! :) Min lille pöjk som står ut med mej! haha! men så dåligt är det väl inte? :) Japp, inte nån stil bild men vi hoppar iaf 1.15! Min lille pöjk som står ut med mej! haha! men så dåligt är det väl inte?

 

bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback