Ridpass, persedelvård, longering, pluggat, stallet...

Har gjort en massa grejjor idag. :) Började med att tvätta alla lädergrejjor, lite jobbigt men kul. ;)

Sen gick jag ut och red Mowitz (blev inga bilder) på en åker. Hade rakt bett på han idag och jobbade nästan bara med att han skulle ta stöd i vänsterhanden. Han är ganska oliksidig så det är viktigt att jobba mycket med det. Gick väldigt bra! Hade en stadig vänsterhand och gjorde tydliga förhållningar med höger, red väldigt mycket på bara vänsterhanden ibland. :) Ska träna på det enlitg Jan Brikn. ;) Läste det i ridsport innan jag red. Och det funkade Bra! :D Så man kan säga att jag tränade för Sylve Söderstrand igår, (det var hans övningar och framridning osså. Mamma var påläst från våran Jumpclub bok!) och för Jan Brink idag! - Kan det bli bättre?! :D

Ja, jobbade typ bara med det. Red han i ganska låg form hela ridpasset och flyttade i öppna, sluta, förvänd öppna o sluta, bakdelsvändningar, framdelsvändningar och skänkelvikning. :) Gör iof jämt det efter fram skrittningen-, travningen, och galoppningen. ;) Han är jätteduktig på alltihopa och vill som vanligt göra rätt, vilken han gjorde. :) Tänkte på att sitta fram de inre sittbenen och tänka öppna hela tiden i galoppen, det höjer kvalitén på galoppen. Har man lite svårt för det är det bara att titta lite mot inner öra på hästen och tänka att man vrider sig själv lite innåt, tänk också på att ta tillbaka ytteraxel lite så att inner atomatiskt kommer fram. :) Då kommer innersittbenen att välkommna framdelen innåt medan yttersittbenen säger att den ska fortsätta galoppera framåt med bak. :) Funkar jättebra dock är det lite jobbigt för både häst och ryttare. ;)

En sak som jag nästan aldrig gör är att trava! Travar typ bara fram och travar av, inte så myckt mera. Jo om jag tränar övergångar trav-galopp, men då travar jag inte så myckt. Tycker bäst om att skritta och galoppera! :D Tycker att trav är en väldigt onödig gångart, sliter ju mest på hästen oxå. :P Så det kör vi så lite som möjligt. ;)

Efter ridpasset med Mowitz tog jag in Houdini och klippte han lite. :) Har börjat hålla på med han nu och för att han inte ska bli svettig klippte jag en liten remsa fram på halsen och hela magen. :) Dock syns det inte från sidan efter som att han går utan täcke så skulle det bara varit onödigt att klippa mera. :P Blev bra i alla fall och Houdini är ju lugnet själv! Han är klippt en gång i hela sitt liv och det var bara en remsa på halsen förra året. Idag klippte jag halsen bara sådär, ingen reaktion. Sedan var det dax för EM hö så han fick det när jag klippte megen på han, men fortfarande - ingen reaktion. :) Han är så duktig min lille gris. :) <3

Gjorde iordning för longering när jag hade klippt klart och han hade ätit klart. Hade gummiband fäst i sidan på en tömmkörningsgjord och en fleecelinda bakom rumpan för att han lättare ska komma under sig med bak. Gick hur bra som helst och han gick jättefint och avslappnat. Jobade i trav och han kunde både trava superlångsamt och jättejättefort. ;) Men fortfarande med ett bra steg. :) Longerade i lite drygt 20 min för att han skulle få röra på sig ordentligt. Det var tur att jag klippte han. ;)

Gjorde stallet och gick in för att fortsätta med att fetta in lädret. :) Så nu är alla lädergrejor nytvättade och in fettade o fina! :D

Nu ska jag nog gå och lägga mej, skola imorron. :P

bloglovin

Kommentarer
Postat av: tilda och Mira

SHIT vilken härlig bild på headern!!!! :D

2011-02-28 @ 18:22:59
URL: http://elitryttarnas.blogg.se/
Postat av: Rosanna Zimdahl

sv Jag tittade förut en sida där det var rea, men som jag nu inte hittar!? Lite dyrare än det här men den kostar ca: 2.150 :- Så det är väl värt ändå :)

http://www.longmelfordsaddlery.co.uk/shop/Riding-Wear/Riding-Hats/Charles-Owen-Hats/Charles-Owen-AYR8-Distressed-Leather/prod_2062.html?review=write

2011-03-02 @ 10:31:43
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Sabina Zander

Haha.... vi har samma namn! Tyckte det var lite kul =)

2011-03-04 @ 19:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback