Mina bett

Tänkte lägga upp mina bett så ni får se vad jag rider på :)

Mozart numera bara Josses häst. ;)
Till Mozart har jag fyra olika betsel jag rider på. Mozart har bettstorlek 11. (men på våra bett (Globus som är lite stora i st) har han 10,5.
Rakt m fasta ringar, rider inte så ofta på det då han ibland lägger tungan över. Har inte vanligtvis inte nosgrimma när jag rider ut så det kan ju vara därför - men vill inte stänga igen truten på dom i onödan! Men det är bra att ha att växla med. ;) Vi har fasta ringar på alla betten för att förhindra att mungipan kommer i kläm.

Tredelat m fasta ringar, det bett jag rider mest på. Både hemma och på tävling. Mozart verkar gilla det bäst. Antar att han inte gillar att ha tryck på tungan, med det raka är det ju mest tryck på tungan. Tredelade bett däremot ligger mer på lanerna.

Tredelat m parerstänger(korta), det bettet vi köpte på Falsterbo. Har inte kunnat rida på det mer än i skritt men tror och hoppas att han kommer gå bra på det. Han hade ett tvådelat m långa parerstänger innan men det har vi sålt :P och han gillar ju tredelade bett så tror han kommer tycka om detta också!

Hackamore,
har det när jag rider ut. Han går faktiskt bra på det, innan jag provade det på han trodde jag att han skulle hänga och grejja men än så länge går det jättebra! Tror jag ska prova att hoppa på det nån gång också. Jag har en liten rem fäst i skänklarna så att det stabiliserar lite.
  

Houdini
Till Houdini har vi två(tre?) betsel som vi rider på. Han har bettstorlek 9. Just nu har vi bara bett med löpande ringar men vi vill ha med fasta, kollar lite på det.
Rakt m löpande ringar,
det bett vi tömkör på och som Melvin rider med. Det ligger stilla i munnen men när man rider blir han lätt lite okänslig. Det är väldigt stora ringar, man han verkar inte bry sej om det är stora eller små.

Tredelat m löpande ringar, det bettet vi vanligtvis rider på. Han går bra på det och gillar det. Tycker om tredelade - och våra ponnys också! Här har vi normalstora ringar. ;)

Rakt hävstångsbett, vet inte riktigt om man kan räkna det dom Houdinis bett. Men vi har det och det passar i st på honom. Vet dock inte om vi kommer rida på det. Uppdaterar om det när vi har provat det! FÖR LITET!


!!OBS!! Alla våra bett är anatomiska - tycker det är ett måste! Dock inte westernbettet tror inte det brukar vara det...?


Kommer uppdatera den här sida när dom får nya bett. Så denna sidan kommer förhoppningsvis alltid stämma med verkligheten!

bloglovin

Kommentarer
Postat av: Rosanna Zimdahl

sv tack!:)

2010-07-17 @ 19:12:31
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Emblem

Du råkar inte ha något tredelat mässingbett i stl 11,5 cm med små bettringar till salu? :)

2011-08-15 @ 13:13:53
URL: http://emblems.blogg.se/hast

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback