Fint läder med rätt produkter

Vi som håller på med hästar har ju mycket lädersaker som måste tas hand om. Och för att få ett bra resultat så måste man såklart ha rätt produkter - så här kommer en liten 'guide' om hur du får ditt läder mjukt, rent och fint.

Grunden
- Först behöver du standard produkter som lädertvål och läderbalsam. Det är dem här två jag använder på mit läder till träns och sadel mm. till stövlarna använder jag oxå skoputs för att så dom blankare.

Vilka produkter ska man ha? o Hur vet man om produkten är bra?
Vi kan börja med läderbalsamet.
Jag använder effax leder-balsam. Det fungerar jättebra och gör lädret lite mjukare och blankare. Anledningen till att jag använder denna bara innehåller djurfetter (djurfett) i just denna är det bara ullfett. Sadelmakare brukar säga att det bästa man kan ha på lädret är fett som kommer från djur och , man får altså inte använda mineralfetter/oljor. Det som sadelmakare då tycker är bäst att smörja med är ullfett, minkolja och klövolja. Läder är kohud och det är ganska logiskt att det bäst tar upp det som är likast altså djur- och växtfetter.

Bivax är väldigt vanligt i spec. läderbalsam och det är jättebra!
i bl.a Prestiges läderoljor är det avokadoolja i för att det inte ska bli mörkt. Detta tycker jag låter lite konstigt men det borde ju funka då.


effax läderbalsam

Vi går vidare till lädertvålen
Som lädertvål har jag EKOL-tvål.
Det är den vanligaste lädertvålen som har funnits i mer än 100 år. EKOLs läderbalsam är inte alls bra, den inehåller mineraloljor och sånt. Men tvålen är jättebra och innehåller bara vegetabiliska- och animaliska fetter och 11% glyserin. Den gör rent jättebra och gör lädret blankt oxå, det beror på att det innehåller så pass mycket fett,  så om man vill ha blankt läder till tex. en tävling behöver man inte ha balsamet på efteråt. Men annars har jag alltid balsam efter att jag har tvättat det för att det inte ska torka ut. 
Om tvättning
Vissa säger att man inte ska blöta ner lädret för att det ruttnar, detta är fel! om lädret skulle ruttna om det blev blött skulle det ju inte gå att rida ute i regnet. Men det är föstås inte bra att låte ett blött träns hänga utan att ta hand om det, då ruttnra det/el möglar.
När ja tvättar har jag jummet vatten och mycket tvål! Gnuggar in med en tvättsvamp och efteråt sköljer jag av det ordentligt och torkar med nån gammal tygbit. När det har torkat smörjer jag in med läderbalsamet.


min lädertvål


Till mina stövlar har jag skoputs oxå
Detta är för att de ska bli blankare. Tar det bara på utsidan för att det inte ska färga på sadeln. Men först ska stövlarna vara rena.
En skoputs jag tycker är bra är Boston Shoe Cream den funkar jättebra och gör lädret svartare och blankare utan att göra att det mjukt.
Köpte ett annat oxå men det va inte alls bra! Varken för lädret men det syntes ingen skillnad alls heller - så rekomenderar inte den.

 
bra skokräm                dålig skokräm


Läderolja
Om man har nytt läder eller torrt läder är det bra med läderolja oxå. Jag använder ett som har funkat jättebra och lädret suger verkligen ut sej det om det är torrt verkligen att rekomendera!


min läderolja

bloglovin

Kommentarer
Postat av: johanna

Sv: Tack desamma:) nikon d60

2010-02-09 @ 06:26:12
URL: http://johannasriddagbok.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

sv: Ja, hans pannlugg har växt så nu kan jag jag knoppa den, super fin blir de! Dock blir den j usådär krullig efteråt XD



Vad bra med tips om läderproduketer, sådant ä alltid bra att läsa! Använer samma tvål som dig, som balsmom använder jag en produkt med bivax (från ÖB faktiskt) som verkligen är super bra!



Ha de gott

2010-02-09 @ 07:38:27
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Rebecka-Dressyren

Åh tack :D<3

Jag har också en NF:) Var du med på NF-mästerskapen förra året(2009)?:D

2010-02-09 @ 12:57:03
URL: http://dressyren.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback